Portal POLITIKAPLUS objavio je članak pod gornjim naslovom na ovom linku, a autor članka je bivša predstojnica Ureda Franje Tuđmana. Članak je zanimljiv jer donosi podatke o lustraciji većine bivših komunističkih zemalja, koje su u međuvremenu postale članice EU-a. Tako vrla gospođa i bivša ministrica pravosuđa u Sanaderovoj vladi, a danas odvjetnica zastupa mišljenje da je lustracija bila opravdana u većini zemalja. Kad je došao na red režim Franje Tuđmana ne vrijede ista pravila. Tako tvrdi da do lustracije u Hrvatskoj nije smjelo doći zbog rata sa Srbima. Autorica prešućuje da je rat završio 1995, no Tuđmanov režim nije ni nakon toga promišljao o lustraciji. Razlozi su razumljivi, jer bi Tuđman s lustracijom trebao početi od samog sebe, obzirom da je obnašao najviše dužnosti u JNA koja je tokom Drugog svjetskog rata i nakon njega počinila masovne zločine na zarobljenicima NDH-a.
Ne drži vodu tvrdnja, koju zastupa Stjepan Mesić, Ivo Josipović, Zoran Milanović i mnogi drugi, da se zločini Titovih pa time i Tuđmanovih partizana ne mogu usporediti sa ustaškim zločinima. Zločin je zločin. Pozivanje na sličan obračun saveznika sa nacistima u Njemačkoj je netočan. Saveznici nisu počinili ni jedan masovni zločin u poraženoj Njemačkoj, koja je bila kolovođa 2. svjetskog rata u Europi, nego su pojedince za koje su imali dokaze izveli pred sud (Nuernberški proces i slično). Autorica članka opravdava Tuđmana i njegov režim kako su imali opravdan razlog za neprovođenje lustracije, dok aktualnom režimu predbacuje zaštitu članova bivših tajnih službi koji su sudjelovali u likvidaciji svojih neistomišljenika među emigracijom širom svijeta. Očito bi trebala vrijediti različita mjerila za bivši i sadašnji režim.
Franjo Tuđman nije ni razmišljao o tome da promjeni ime drugom po važnosti trgu u Zagrebu. Ni u jednoj državi bivšeg komunističkog svijeta ne postoji trg koji nosi ime jednog od tadašnjih diktatora osim u Hrvatskoj. To nije samo zato što sadašnji vlastodršci redom sinovi poznatih pripadnika komunističke nomenklature nego i zbog toga što im je Franjo Tuđman i njegov HDZ pripremio teren. Nema sumnje da je HDZ s Tuđmanom i bez njega imao dovoljno vremena da omogući izručenje Perkovića Njemačkoj, a sada ti isti elementi predbacuju aktualnim vlastodršcima da u tom smislu rade na promjeni Ustava kako bi sudili Perkoviću i njemu sličnima u Hrvatskoj o onemogućili izručenje počinitelja zemljama na čijem teritoriju su počinili ubojstva ili sudjelovali u njima. Vesna-Škare Ožbolt nalazi dovoljno opravdanja za režim Franje Tuđmana zbog nespremnosti za promjenu imena Josipa Broza Tita, neizručenje sudionika u ubojstvu Đurekovića Njemačkoj kao i nespremnosti za donošenje zakona o lustraciji u Hrvatskoj. Zaključak autorice članka da donošenje zakonske osnove za lustraciju sada nema više smisla ima za cilj abolirati sudionike Titovog totalitarnog aparata koji je bezobzirno provodio samovolju prema političkim neistomišljenicima.
U Hrvatskoj ne funkcioniraju institucije vlasti. Hrvatska nije pravna država, jer rješavanje sudskih postupaka nije omogućeno u razumnom roku. Ishod sudskih postupaka je nepredvidiv. Kadrovi u pravosuđu su vrlo često imenovani po interesnim i nepotističkim kriterijima, pa takvi sudački kadrovi u velikom broju nisu u stanju osigurati potrebnu pravnu zaštitu u razumnom roku i u standardnoj kvaliteti. Brojne sudske odluke nisu u skladu s činjeničnim stanjem pa se može opravdano postaviti pitanje da li se radi o presudama po narudžbi ili je po srijedi nekompetencija sudaca. Djelotvorno pravosuđe je prva i osnovna pretpostavka za gospodarski razvoj. U Hrvatskoj ne postoji pravna sigurnost, što znači ekspeditivan rad pravosuđa i državne uprave, i stoga nije za očekivati značajan dotok kapitala, bilo stranog ili domaćeg. Strani kapital će upravo zbog toga zaobilaziti Hrvatsku, a domaći će je napuštati.
Sastavni dio pravosuđa je i odvjetništvo. Odvjetnici u Hrvatskoj su donijeli tarifni sustav koji im omogućava organiziranu pljačku i glavni je razlog za dugotrajnost sudskih postupaka. Ni jedna vlast u samostalnoj Hrvatskoj nije niti pokušala ozakoniti odvjetničke tarife određivanjem paušalnog iznosa za pojedine sudske postupke sukladno europskim standardima i time omogućiti brzo sudovanje, kao pretpostavku za pokretanje poslovne aktivnosti i zaštitu ljudskih prava.
Lustracija u državnoj službi kao i svim ostalim organima javne vlasti potrebna je upravo danas, ako Hrvatska želi napraviti ma kakav preokret u smislu gospodarskog razvoja i razvoja civiliziranog društva koje je za europsku Hrvatsku neophodno. U protivnom doći će do još većeg egzodusa kvalificirane radne snage i kapitala, a narod će ostati prepušten na milost i nemilost lokalnim vlastodršcima koji će se samo smjenjivati u četverogodišnjem turnusu, pri čemu će se HDZ i SDP međusobno optuživati zbog neuspješne vlasti. Alternativa se ne vidi na vidiku, jer ostali politički trabanti su tu da se prodaju što je moguće bolje onome tko dobije više glasova na izborima.
JURIS PROTECTA
Udruga za unapređenje pravosuđa u RH
Zlatko Zeljko, predsjednik